Markkinoinnista
1.
a) Mitä nopean myynnin (pikafix) keinoja ihmiset käyttävät? Mikälaisia havaintoja sinulla on näistä?
- Ostetaan sähköposti lista, mainostetaan facebookissa. Eli ostetaan vaan nopeasti mainostusta ja mainostilaa itselle. Itsellä on mainoksissa tullut vastaan perättömiä lupauksia tuotteesta.
b) Miksi kikka 3:nen saattaa aiheuttaa asiakkaan pettymyksen? Oletko samaa mieltä, perustele!
- Nämä ''ovelat kikat'' ovat yleensä aina jollain tapaa epärehellisiä ja epäeettisiä. Monet kikat eivät edes toimi. Olen aivan samaa mieltä tuon epärehellisyyden takia, enkä ymmärrä miksei vain voi puhua totta. Kikka kolmosissa halutaan nopeasti asiakkaita, jolloin laatu ei ole ollut kohdallaan tai tuottaja ei ole kerinnyt tuottaa tarpeeksi.
c) Mitä he ovat Facebook tykkäyksistä? Oletko samaa mieltä?
- Ei ole hyödyllistä. Potentiaali voi kasvaa paljosta tykkäysmäärästä, mutta monesti tykkääjiä ei edes kiinnosta tietyn yrityksen mainokset. Tykkäyksiä kannata kerjätä. Itsekin olen sitä mieltä, että kun tykkäyksiä saa oikeaa ja potentiaalista kautta niin tykkääjille on hyödyllistä mainostaa. Mutta jos tykkääjät on hankittu ''kerjäämällä'' eivät he ole myöskään potentiaalista joukkua kenelle mainostaa.
d) Mikä sitten toimii, jos kikat eivät toimi? Miten ja mitä, miten se voisi toimia sinun yrityksessäsi?
- Markkinoinnilla on perussäännöt --> Oikea viesti, oikealle ihmiselle ja oikeaan aikaan. Oma yritykseni on kampaamo, joten yksi potentiaalisista paikoista mainoksille olisi vaikka jotkin tälläiset naisten ''kerhot''.
e) Mikä se olisi sinun viestisi ja kenelle sen osoittaisit?
- Ihan vain suoraan, että jos etsit tasokasta ja omaperäistä kampaamoa, tule meille. Luulen, että naisia kiinnostaa enemmän mutta viesti olisi kuitenkin kaikille ja kaikenikäisille, koska jokainen ihminen tarvitsee leikata hiuksensa.
f) Millainen on yksinkertainen myyntipuhe? Mitä siitä ajattelet, riittääkö se?
- ''Tällästä mulla on, tätä sä siitä saat ja tää sun pitää tehdä seuraavaksi.'' Ei mietitä puhetta liian monimutkaiseksi, eikä miten asiakkaan saa ns. manipuloitua. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että puhe olisi lyhyt vaan että rakenne on yksinkertainen. Itse olen sitä mieltä, että tämä onnistuu, kunhan se puhe pidetään oikealle kohderyhmälle.
g) "Ei luottamusta, ei kauppaa" Minkälaisia ajatuksia se sinussa herättää? Miten luottamista voidaan rakentaa?
- Tottahan tuo on. Ei henkilöä kiinnosta, eikä hän ole valmis ostamaan ihmiseltä, johon ei luota ja joka on täysin vieras. Uskon myös, että luottamisen rakentamiseen ei paljoa tarvita. Itse ajattelisin, että ensinnäkin ole ystävällinen ja rohkea henkilöä kohtaan.
h) Ei saa piiloutua pasiivin tai "meidän" taakse. Miksi he näin neuvovat?
- Täytyy olla oma itsensä ja puhua suoraan. Tämäkin tuo itse sitä luottamusta ja on aina mieluisampi asiakkaalle.
i) Mitä eroa on asiakkaalla ja ostajilla? Kumpi on tarkeämpi ja miksi? Miten asiakkaita saadaan?
- Ostaja ostaa kerran ja asiakas ostaa jatkuvasti. Asiakas on ehdottomasti tärkeämpi, koska heillä saa rakennettua tuottavan ja kestävän yrityksen. Ostajat pomppivat yrityksiltä yrityksille. Asiakkaiden saamiseksi heidän täytyy nähdä yritys ja antaa heille jotakin muutakin mielenkiintoista kuin kerta alennuksia.
j) Ketä henkilöitä mainitaan oman osaamisensa tuotteistamisessa onnistuneita? Miten voi onnistua osaamisensa tuotteistemisessa?
- Jari Parantainen. Mikko Hyppönen. Petteri Sihvonen. Matti Airaksinen. Trainers' house. Tätä ruvetaan vain rakentamaan.
k) Mitkä markkinointikeinot tuovat pysyviä tuloksia?
- Turvaudu perusasioihin, rakenna suhteita asiakkaisiin, oikea viesti oikealle ihmiselle oikeaan aikaan, aktivoi asiakasta käyttämällä tuotteitasi. Nämä ovat asioita, jotka saattavat olla hitaita, mutta tuovat sinulle pysyviä tuloksia.
2.
a) George S. Patton on tiettävästi lausunut, että ”Hyvä suunnitelma toteutettuna tänään on parempi kuin täydellinen suunnitelma toteutettuna ensi viikolla.” Miten se voi olla ohjenuorana verkkomarkkinoinnnissa?
- Markkinointi saattaa jäädä kokonaan tekemättä/suunnitelman toteutusta ei välttämättä tapahdu. Yleensä jos tätä ei tapahdu, saattaa silloin olla liian myöhäistä eikä asiakaskuntaa enää kiinnosta.
b) Miten palaute tulisi huomioida? Mitä itse ajattelet?
- Palaute tulee yleensä todella myöhään, kun suunnitelmaan on käyttänyt älyttömästi aikaa tai jos kaikki on viimeisen päälle tehty pikkutarkasti. Jokaisessa kanavassa mainokset toimivat eri tavalla ja palautteen tehtävänä on vastata kannattaako mainoksia pitää hengissä vai vaihdetaanko se toiseen mainokseen, jossa viesti on erilainen. Siinä olen samaa mieltä, että jos mainoksessa oleva viesti ei toimi, ei se toimi myöhemminkään, joten mainoksia ja niiden viestejä on hyvä vaihdella palautteen mukaan aika-ajoin.
c) Miten markkinointiin voisi saada makuja ja hajuja sinun mielestäsi?
- Kysele muiltakin mielipiteitä äläkä vain itseltäsi. Pyri ajattelemaan laajasti ja luovasti markkinoinnin suhteen, mutta älä pyri liikaan täydellisyyteen. Markkinoi myös oikeissa paikoissa oikealle kohderyhmälle.
3.
Mitä ajatuksia se sinussa herättää? (esim. reaktioita pitää saada, mediavalinta ja asiakkaan mielentila, yksi kokeilu ei riitä jne.)
- Markkinoinnissa mainoksista tulee kuulua heti jotain takaisin. Olisi palaute huonoa tai hyvää. Kyselyjäkin saa heti tulla mutta mielellään myös tilauksiakin. Asiakkaiden täytyy heille markkinoiessa olla potentiaalisia ja oikeassa mielentilassa. Itse markkinoinnin kanavaa kannattaa miettiä siltä kantilta, millä kanavalla olisi eniten sinun yrityksellesi potentiaalisia asiakkaita.
Näiden markkinointien kanssa ei ikinä tiedä varmaksi mikä toimii ja mikä ei, joten ei kannata jättää yritystä yhteen huonoon kokemukseen vaan jatkaa eteenpäin ja kokeilla uudestaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti